تحذير رسمي من مصدر موثوق في شركة ارامكو السعودية عن (سكر الاسره)

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

تحذير رسمي من مصدر موثوق في شركة ارامكو السعودية عن (سكر الاسره)

مُساهمة من طرف سونسن في السبت أكتوبر 16, 2010 8:25 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الموضوع ده مهم جدا ودورت ولا قيت كلام كتير عن الموضوع ده فحبيت انشرهولكم علشان الكل ياخد باله
وبصراحه انا عمرى مارتحت للسكر ده من لونه الابيض الزاهى .....................

المهم من حوالى كام شهر نزل نوع جديد من السكر أسمة سكر الأسرة .. فى البداية نزل بسعر السوق إللى كان ساعتها 3 جنية .. فجأة ولإن العبوة نضيفة و قوية بع**** العبوات المتواجدة الناس إبتدت تتهافت علية .. قلت أجرب .. . مارتحتش فى البداية لطعمة إللى كان عامل زى مايكون طعم صناعى .. و دة إللى كان غريب عليا .. دة معناة إنة فى حاجة مش طبيعية .. طيب بلاش سكر الأسرة .. و بدأت أرجع للسكر العادى ...........سكر الأسرة إللى أصلا مش معروف أصلة ينزل سعرة لحد مايوصل ل 225 جنية .. نتيجة طبيعية و السكر العادى بتاع الناس التانية بى 3 جنية إن الناس تتحول لية خصوصا شكل العبوة النضيف و رخص ثمنة عن الموجود .. لإنى مقاطعه سكر الأسرة و بابحث عن المنتجات القديمة أجد إن المنتج القديم إختفى .. لية .. علشان ماحدش بيشترية .. المنتجين الصغار دول قفلوا .. و بطلوا يجيبوا سكر و يعبوة .. ..طبعا كان واضح للى بيفهم سير الخطة الخبيثة و المحكمة إللى اتنفذت لأحتكار السوق من شركة قوية زى صافولا إللى بتنتج سكر الأسرة و بعض منتجات الزيوت و غيرها .. تخسر دلوقتى بتقليل السعر لحد مالمنافسين يموتوا و بعدين تنفرد بالسوق و تبتدى عملية الإحتكار و التحكم فى السعر على اساس الفردية فى التواجد .. و دة فعلا إللى حصل .. إبتدا السعر يرجع يرتفع تانى بعد مالناس التانية قفلت .. و رجع تانى بتلاتة جنية ..

المشكلة مش فى الإحتكار ولا المنافسة الغير شريفة .. المشكلة فى مدى صلاحية المنتج دة للإستخدام الأدمى ولية إتحول التوزيع لمصر بعد ماكان فى السعودية بس ..

و.. عملت بحث عن السكر بالأسم و أى حد يكتب فى جوجول ( سكر الأسرة ) حايكتشف التحذيرات ..

فى البداية ممكن يهيألك إنة إشاعة .. طب و طعمة إللى مش طبيعى و عامل زى مايكون مادة كيميائية و إستثارة لحموضة المعدة .. سألت حد من إللى أثق فى معرفتهم قالى .. علشان السكر يتنقى بالمنظر دة .. بيغسلوة بالشبة .. تكرير غير صحى .. و دى بعض التحذيرات إللى لقيتها على النت ..

تحذير رسمي من مصدر موثوق في شركة ارامكو السعودية رويتز. نيويورك :تم الكشف المادة البيضاء التي في حبوب سكر الأسرة ماهي إلا لون صناعي مشتق من مادة كيميائية موجودة في الصابون وهذا المادة تؤدي إلى ظهور حبوب بيضاء في الجسم على المدى الطويل اذا تم أكلها مباشرة , ومما تؤدي في المستقبل إلى سرطان القولون , وتم فحص عينات من (سكر الأسرة ) في معامل في مدينة نيويورك من قبل كيميائيين مختصين وقد تم فحصه أيضاً في لندن في معامل جيتأوي للفحص الكيميائي واتفقوا جميعاً على خطورة هذا المادة المضرة في هذا السكر , وقد أرسل تقرير بعد ذلك إلى الشركة وقد قامت بالكتمان عن الخبر , فأرجوا من الجميع في المملكة العربية السعودية من الحذر من شراء منتج ( سكر الأسرة )

"سكر الأسرة "السكر الذي يملأ اعلانات التليفزيون لا تشتريه .هذا النوع من السكر يحتوي على مادة مبيضة تجعله أبيض ناصع وهذه المادة مشتقة من مادة صناعية هى نفس المادة المضافة للصابون . وقد أكد علماء الكيمياء خطورة هذه المادة على مستعمليها على المدى الطويل حيث تسبب والعياذ بالله ( سرطان القولون ) وقد تم تحليل هذه المادة فى مختبرات ومعامل نيويورك ولندن . وقد تم ارسال تقرير بالنتيجة الى الشركة المصنعة لهذا السكر فما كان منها الا ان تجاهلت الأمر . ولله الأمر من قبل ومن بعد

_________________
avatar
سونسن
المشرفة العامة
المشرفة العامة

انثى عدد المساهمات : 1122
نقاط : 4511
تاريخ التسجيل : 28/07/2010

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: تحذير رسمي من مصدر موثوق في شركة ارامكو السعودية عن (سكر الاسره)

مُساهمة من طرف الاميرة في الأحد أكتوبر 17, 2010 8:04 pm

هو فعلا مش بيحلى الحاجة ربنا يستر على صحتنا من الغش التجارى ومن عدم الضمير
avatar
الاميرة
عضوة ذهبية

انثى عدد المساهمات : 747
نقاط : 3421
تاريخ التسجيل : 28/07/2010

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: تحذير رسمي من مصدر موثوق في شركة ارامكو السعودية عن (سكر الاسره)

مُساهمة من طرف موحه86 في الثلاثاء نوفمبر 23, 2010 7:56 am

الحمد لله مش بجيبه خالص
ومرسيى ليكى ياسونسن على التخذير ده وربنا يحفظنا ويحفظ اولادنا
avatar
موحه86
عضوة فضية

انثى عدد المساهمات : 273
نقاط : 2971
تاريخ التسجيل : 01/08/2010
العمر : 30

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى